SELAMAT DATANG KE BLOG INFORMASI KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU MALAYSIA

SELAMAT DATANG KE BLOG INFORMASI KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU MALAYSIA
LEADER & PENGEDAR SHAKLEE TERBAIK. DAPATKAN VIVIX, SUPLEMEN HAMIL, BERSALIN MENYUSU SHAKLEE MALAYSIA

KOLAGEN, SANGAT PENTING UNTUK WANITA

Salam semua  Hari ni saya kongsikan kisah harian saya.. sebagaimana wanita lain, apabila dah masuk usia 3 siri.. macam-macam nak ken...




Salam semua 

Hari ni saya kongsikan kisah harian saya.. sebagaimana wanita lain, apabila dah masuk usia 3 siri.. macam-macam nak kena servis, luar dan dalam..

Saya wajib ambil paling tidak, 2 hari sekali 1 sachet kolagen. Dulu-dulu semasa usia awal 20-an, tak berapa nak kisah bab penjagaan kecantikan dan kesihatan ni. 


Sekarang saya sangat prihatin memandangkan, apabila usia kita makin meningkat, kolagen dalam badan pun mula berkurang. 

Pada ketika ini, kebanyakan kulit kita mula menunjukkan tanda-tanda jeragat, kedutan, sakit sendi. Tulang pun dah mula berbunyi, kejab-kejab lenguh dan macam-macam lagi masalah kesihatan yang datang. 

Paling ketara masalah buat ibu menyusu, bahagian payudara akan mula mengendur. Alamak, aset penting tu kan.. sebab itulah sebagai isteri dan ibu, hal-hal kesihatan dalaman amat penting untuk dititik beratkan. Itu belum dikira hal-hal kewanitaan lain. 

Apa itu kolagen?

Kolagen adalah protin utama bagi tisu sokongan dalam badan manusia, merangkumi 30% daripada keseluruhan protin di dalam badan. Ia menyokong sebahagian besar sel-sel yang memberikan struktur, kekuatan dan kekenyalan kulit dan tisu badan. 


Apa Yea Manfaat Kolagen ?

Ada banyak manfaat kolagen, seribu satu manfaat untuk tubuh badan. Antaranya : 

Mengekalkan kelembapan dan mencegah kedutan  

Kolagen merupakan komponen utama dalam kulit kita. Ia mempertingkatkan penghasilan sel-sel baru, membantu memelihara keremajaan kulit, melembut dan membuatkan kulit lebih bercahaya. 

Kolagen juga efektif untuk menghilangkan kedutan dan mencegah proses penuaan kulit.

Memulihkan masalah kulit  

Apabila kolagen disuntikkan ke dalam kulit yang terluka, ia akan menstimulasikan pertumbuhan sel-sel kulit baru dan menyediakan perlindungan kepada kulit.

Kolagen sangat efektif untuk memulihkan parut, pengecutan ephithelium, kedutan dan garis-garis halus. Kita juga boleh merawatnya dengan penggunakan kosmetik dan suplemen khas untuk kulit. 

Mencantik dan menyuburkan rambut dan kuku

Kekurangan kolagen menyebabkan rambut kering dan bercabang, manakala kuku menjadi kusam dan mudah pecah. Rambut saya sendiri, selepas bersalin, gugur sampai penuh lantai. dah naik takut plak jadinya..


Nutrisi dalam kulit kepala sangat penting untuk memelihara kesihatan rambut. Kandungan kolagen dalam lapisan korium merupakan bekalan nutrisi kepada epidermis, rambut dan kuku. 

Menegangkan & memontokan payudara  

Kesan kolagen untuk menegangkan payudara sudah pun diketahui umum. Apabila ibu melahirkan dan menyusukan bayi, biasakan keanjalan akan makin berkurang seiring dengan peningkatan usia. 


Payudara kita sebenarnya terbentuk oleh jaringan-jaringan penyambung dan kumpulan lemak yang berperanan sebagai penyokong bagi pembentukan payudara. 

Kolagen merupakan komponen utama dari jaringan-jaringan penyambung dan bertindak dengan protein polisakarida untuk membentuk satu jaringan yang kuat untuk menyokong dan menegangkan dan memontokkan semula payudara.

Menguatkan tulang  
Penyatuan kolagen yang secukupnya adalah penting untuk membentuk kerangka tulang yang kuat. Oleh itu, kolagen juga dikenali sebagai kerangka tulang. 

Masalah osteoporosis dan kekejangan kaki adalah berpunca daripada kehilangan kolagen yang membentuk 80% daripada jumlah kepadatan tulang sedangkan kehilangan kalsium, magnesium dan fosforus hanya 20%. 


Pengambilan kalsium tambahan sebenarnya tidak dapat menangani masalah tersebut. 

Hanya dengan pengambilan kolagen yang mencukupi dapat mengembalikan kepadatan tulang yang normal, dan juga dapat memperlambatkan osteoporosis.

Mencerahkan kulit dan mengurangkan pigmentasi 
Kolagen dapat merapatkan sel-sel dan mempercepatkan pembentukan sel-sel baru. 

Dengan fungsi ini, ia secara efektif dapat mencegah pengumpulan pigmen dan racun, membantu mencerahkan kulit dan mengurangkan pigmentasi.


Melambatkan proses penuaan kulit  

Seiring dengan peningkatan usia dan gaya hidup yang sibuk, kandungan kolagen dalam kulit akan semakin berkurangan dan kerana itu, kulit menjadi kering dan kusam.   Pengambilan kolagen secara berterusan dapat membantu kulit untuk menyeimbangkan semula kolagen yang berkurangan dalam sel-sel tubuh. 

Nota : 

Jangan takut untuk melabur demi menjaga kesihatan. Aset kita wanita amat berharga, tiada sesiapa yang boleh membantu untuk meningkatkan kesihatan. melainkan kita sendiri. 

Saya doakan semoga, kita diberikan kesihatan berpanjangan dan ceria selalu. InsyaAllah.

Tak rugi, ambil kolagen jika kita tahu kesan yang baik untuk kesihatan masa hadapan berbanding kos yang bakal kita keluarkan untuk merawat penyakit. 

Mencegah lebih baik daripada merawat.. 

Moga bermanfaat.

'Be simply healthy'

Master To be Bonda Miza


Sharifah Salmiza (Bonda Miza)
"Founder Of BondaMiza Millionaire"
"Founder of Empayar Wanita Sedunia"
012 585 2034 
(whatsapp/telegram/sms/call)
www.bondamiza.com
www.bersalinmenyusu.com

You Might Also Like

0 comments

jika ada pertanyaan sila tinggalkan komen / cadangan di sini yea. terima kasih atas komen anda.. moga bermanfaat.. :D, boleh juga hubungi saya di talian 012 5852034 (whatsapp/telegram) untuk info lanjut.

salam perkenalan mesra ~ Bonda Miza :D

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!
Jadi ahli ni bukan sekadar dapat diskaun harga je, tapi ada lagi yang lebih best. Rupa-rupanya dapat bonus walaupun makan sendiri, WOW! kalau tempat lain pun tak adanya dapat cash back macam Shaklee. kira-kira balik berbaloi, sebab bonus yang BUKAN SAHAJA boleh cover harga vitamin itu balik malah rupanya lebih daripada itu. Syoknya! :D

..

..