SELAMAT DATANG KE BLOG INFORMASI KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU MALAYSIA

SELAMAT DATANG KE BLOG INFORMASI KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU MALAYSIA
LEADER & PENGEDAR SHAKLEE TERBAIK. DAPATKAN VIVIX, SUPLEMEN HAMIL, BERSALIN MENYUSU SHAKLEE MALAYSIA

KENAPA SUSU IBU CAIR ATAU TERLALU BERMINYAK? BEZA HINDMILK & FOREMILK

Salam sejahtera semua pembaca :D. baru tadi ada seorang rakan fb post tentang susu badannya yang agak berminyak. naik risau plak sis tu. J...

Salam sejahtera semua pembaca :D. baru tadi ada seorang rakan fb post tentang susu badannya yang agak berminyak. naik risau plak sis tu. Jangan risau ya, sebenarnya normal semua tu. 

Kalau nak tahu,  struktur susu ibu terbentuk dari dua jenis iaitu foremilk dan hindmilk.


Foremilk adalah air susu ibu yang yang pekat dan keluar pada peringkat awal menyusukan bayi. Ia bersifat cair tetapi kaya dengan laktosa dan protein yang penting untuk pertumbuhan otak. Oleh kerana sifatnya yang cair maka foremilk berguna untuk menghilangkan dahaga bayi.
Hindmilk pula keluar beberapa saat selepas foremilk. Sifatnya lebih pekat dan mengandungi banyak lemak berbanding foremilk.

Ia berfungsi untuk membantu tumbesaran fizikal bayi. Hindmilk yang lebih tinggi lemak dapat memberikan kesan kenyang kepada bayi.


TERJEMAHAN : ASI = SUSU
PANDUAN MEMBERI SUSU KEPADA BAYI ANDA
KOMPOSISI SUSU MANA YANG LEBIH PENTING?
Tentu tertanya-tanya kan, mana satu komposisi susu ibu yang lebih penting kepada bayi? 

JAWAPANNYA : 
Sebenarnya kedua struktur adalah sama penting. Foremilk diperlukan oleh otak dan hindmilk diperlukan untuk fizikal. Keseimbangan keduanya dapat ditunjukkan oleh warna najis bayi yang kuning keemasan.

Sekiranya bayi baharu lahir anda membuang najis berwarna hijau, ia menunjukkan si kecil mengalami ketidakseimbangan foremilk dan hindmilk. Oleh itu, pengambilan hindmilk mesti dilebihkan.

SOALAN CEPU EMAS: PAYU DARA YANG MANA HASILKAN FOREMILK & HINDMILK? 
Kalau nak tahu, kedua-dua payu dara ibu menghasilkan foremilk dan hindmilk, bezanya hanya komposisi yang dihasilkan setiap payu dara adalah berbeza. Ia dihasilkan sesuai mengikut keperluan bayi. Contohnya, lemak dalam susu ibu pada waktu siang dan malam juga berbeza.

Lemak dalam susu ibu pada waktu siang adalah kurang pekat kerana bayi memerlukan banyak protein dan laktosa untuk aktivitinya dan air untuk menghilangkan rasa dahaga.

Sementara pada waktu malam pula, susu ibu lebih tinggi kandungan lemaknya kerana berfungsi memberikan rasa kenyang kepada bayi hingga boleh tidur lena. itulah istimewanya susu ibu ni. Maha kaya ciptaan Allah.

CIRI-CIRI BAYI KEKURANGAN HINDMILK: 
  • Warna najis kehijauan dan adakalanya disertai lendir.
  • Bayi kerap muntah.
  • Bayi asyik hendak menyusu, cerewet dan sentiasa kelihatan lapar.
  • Perut bayi kembung.
  • Berat badan bayi naik perlahan.
  • Bayi kerap buang air besar dari biasa dan selalunya sebaik selepas menyusu.
KESIMPULANNYA : 

Berikan bayi anda susu dengan mencukupi. Sekiranya ibu dapat menghasilkan susu yang mencukupi, berilah bayi anda susu ibu sepenuhnya secara ekseklusif. Saya doakan moga ibu berjaya menyusukan bayi sehingga mereka berusia 2 tahun kelak. Insyallah
 

Jika mencari tip kesihatan dan suplemen Shaklee semasa hamil, bersalin dan menyusu, boleh hubungi saya. Nak? Boleh saya bantu anda? hubungi saya di talian seperti di bawah


😊
Hubungi saya khidmat nasihat percuma, keahlian dan bonus tunai semula.
 Sharifah Salmiza (Bonda Miza)

012 585 2034 
 (whatsapp/telegram/sms/call)

www.bondamiza.com

www.bersalinmenyusu.com



"Founder of BondaMiza Millionaire"
"Founder of Empayar Wanita Sedunia"
"Founder of Preggy Mom Club"






feel free to share dengan semua.

Moga bermanfaat.

'Be simply healthy'
Master To be Bonda Miza




   Dengan setiap pembelian  VIVIX SHAKLEE , anda layak mendapat


Lain-lain bahan bacaan berkaitan : 




You Might Also Like

1 comments

  1. Assalammualaikum.....sye nk tanya baby sya dh 4 buln....sye antr baby kt pengasuh...bile sye ambik baby pengsuh akn bekalkn susu...cume y sye pelik knape susu mcm brmnyak....bile kte koncang mnyak akn sebati dgn susu....boleh puan terangkan kenape

    ReplyDelete

jika ada pertanyaan sila tinggalkan komen / cadangan di sini yea. terima kasih atas komen anda.. moga bermanfaat.. :D, boleh juga hubungi saya di talian 012 5852034 (whatsapp/telegram) untuk info lanjut.

salam perkenalan mesra ~ Bonda Miza :D

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!
Jadi ahli ni bukan sekadar dapat diskaun harga je, tapi ada lagi yang lebih best. Rupa-rupanya dapat bonus walaupun makan sendiri, WOW! kalau tempat lain pun tak adanya dapat cash back macam Shaklee. kira-kira balik berbaloi, sebab bonus yang BUKAN SAHAJA boleh cover harga vitamin itu balik malah rupanya lebih daripada itu. Syoknya! :D

..

..