SELAMAT DATANG KE BLOG INFORMASI KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU MALAYSIA

SELAMAT DATANG KE BLOG INFORMASI KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU MALAYSIA
LEADER & PENGEDAR SHAKLEE TERBAIK. DAPATKAN VIVIX, SUPLEMEN HAMIL, BERSALIN MENYUSU SHAKLEE MALAYSIA

RISIKO KETUBAN PECAH, APA YANG BOLEH BERLAKU?

opps! saya rasa air ketuban pecah awal, apa saya nak buat? Tiba-tiba rasa basah walaupun belum sampai masa melahirkan. Jangan buang ma...

opps! saya rasa air ketuban pecah awal, apa saya nak buat?


Tiba-tiba rasa basah walaupun belum sampai masa melahirkan. Jangan buang masa lagi, tetapi apa perlu dibuat, jika betul air ketuban pecah awal


Pertama sekali JANGAN PANIK : pakailah tuala wanita agar kelak mudah untuk doktor pastikan benar itu ketuban ataupun air kencing. 

BERSEGERALAH ke hospital terdekat. JANGAN LUPA BUKU PINK dan beg keperluan ibu dan baby yea. 

KENAPA PENTING UNTUK BERSEGERA KE HOSPITAL?

Air ketuban adalah beg membran yang dipenuhi cecair amnion yang berfungsi sebagai perlindungan bayi dalam rahim. Sekiranya betul air ketuban pecah, maka cecair ketuban akan meleleh keluar melalui serviks dan faraj ibu.

Air ketuban biasanya berwarna jernih dan memiliki bau yang berbeza dari air kencing. Salah satu tujuan juga untuk memastikan  warna air tersebut jernih atau kekuningan atau kemerahan /kehijauan adalah untuk memastikan cecair tersebut telah dijangkiti kuman. terkandung najis bayi atau darah. 


Jadi sangat penting untuk bersegera agar mudah doktor pastikan dan tindakan menyelamat sekiranya berlaku koyakan besar pada kantung ketuban bayi. ia sama sekali mengelakkan risiko, bayi kelemasan atau komplikasi lain. 

APA YANG AKAN DOKTOR LAKUKAN ? 

Doktor akan membuat pemeriksaan untuk memastikan sama ada cecair yang keluar itu air ketuban atau sebaliknya. Dalam masa yang sama, doktor akan memantau degupan jantung bayi dan tekanan darah, suhu badan ibu.

Doktor juga akan membuat pemeriksaan dalaman serviks yang dikenali sebagai PPROM (preterm pre-labour rupture of membranes (PPROM) untuk memastikan saiz koyakan dan keadaan bayi.


Sekiranya berlaku koyakan, biasanya doktor akan menahan ibu diward untuk pemantauan selanjutnya. Sekiranya pemeriksaan didapati tidak berlaku sebarang koyakan pada kantung ketuban, ibu biasanya dibenarkan untuk pulang.

RISIKO KETUBAN PECAH, APA YANG BOLEH BERLAKU?

Risiko ketuban pecah mungkin boleh terjadi sewaktu atau sejurus selepas kebocoran terutamanya kepada ibu hamil yang mempunyai masalah polihidramnios dan kedudukan janin tidak normal. 

  • Tali pusat boleh jatuh ke dalam faraj hingga menjadi punca kepada penyebab bayi lemas. Kebiasaannya tindakan segera akan diambil doktor dengan melakukan pembedahan Caesarean bagi mengeluarkan bayi.

  • Uri boleh lekang daripada terus melekat pada dinding rahim disebabkan faktor perubahan tekanan yang berlaku secara mendadak akibat daripada kebocoran besar seperti di dalam kes polihidramnios. Apabila ini berlaku, ibu hamil juga boleh kehilangan darah dalam jumlah yang banyak dan pada masa yang sama boleh membahayakan keselamatan bayi yang dikandung.
  • Risiko-risiko lain yang boleh berlaku termasuk jangkitan kuman (chorioamnionitis) jika ketuban pecah melebihi 24 jam. Kuman boleh menjangkiti air ketuban dan janin melalui faraj serta boleh mengakibatkan pneumonia. Ia juga boleh memasuki aliran darah janin dan ibu (sepsis).

  • Kedudukan janin boleh kekal tidak normal kerana kekurangan atau ketiadaan air ketuban bagi memberi ruang untuk janin bergerak dan membetulkan kedudukannya. 
  • Sindrom aspirasi meconium pula boleh terjadi dimana kandungan air ketuban yang sedikit menyebabkan najis janin tidak cair dan meningkatkan risiko terhadap bayi jika najis memasuki ruang pernafasannya.

INFORMASI LAIN MENGENAI AIR KETUBAN:


RISIKO OLIGOHYDRAMNIOS (kekurangan air ketuban)

1.    Janin berkemungkinan lemas akibat gangguan aliran darah dan oksigen daripada ibu kepadanya apabila tali pusat terhimpit.

2.    Penyempitan ruang dalam rahim boleh mengganggu pembentukan paru-paru, menyebabkan kecacatan pada anggota kaki serta kedudukan janin tidak normal.

3.    Kelahiran pramatang dan komplikasi berkaitannya boleh berlalu seperti kesukaran pernafasan (respiratory distress syndrome), masalah usus (nectrotizing enterocolitis), pendarahan otak (intraventricular haemorrhagel) dan jangkitan darah (septicaemia).

4.    Kematian s
ebelum lahir (mati dalam rahim).

RISIKO POLIHIDRAMNIOS (air ketuban terlalu banyak)

1.    Kedudukan bayi tidak stabil. Bayi akan sering bertukar kedudukannya seperti songsang, melintang dan kepala ke bawah.

2.    Kandungan nampak terlalu besar dan berat. Kesannya kepada tulang belakang amat ketara apabila anda berasa tidak selesa terutamanya di trimester akhir kehamilan.

3.    Risiko kelahiran pramatang adalah tinggi kerana proses kelahiran boleh berlaku lebih awal.

4.    Disebabkan kedudukan bayi yang tidak tetap, risiko melahirkan bayi secara Caesarean adalah tinggi.

5.    Bayi juga berkemungkinan mempunyai kecacatan. Ia boleh dikesan melalui pemeriksaan ultrabunyi.

6.    Kadangkala masalah ini boleh menyebabkan anda mengalami kesukaran bernafas, berjalan dan lain-lain.

KESIMPULAN : 

Air ketuban yang keluar tidak harus dipandang ringan. Sekiranya ibu mengesyaki air ketuban keluar sebelum tiba waktunya, segeralah berjumpa doktor untuk mendapatkan pengesahan dan menjalani rawatan lanjut. Tindakan awal menyelamatkan nyawa. 

Moga bermanfaat. 

'Be simply healthy'
Master To be Bonda Miza

Jika mencari tip kesihatan dan suplemen Shaklee semasa hamil, bersalin dan menyusu, boleh hubungi saya ya. 

KOLEKSI TESTIMONI SET HAMIL SHAKLEE

Disini bonda kongsikan sedikit testimoni pengguna set hamil Shaklee yang excited dengan perubahan dan lebih segar bugar lepas mengamalkan set Shaklee ni. Untuk testimoni yang lebih banyak jangan lupa klik pada gambar koleksi testimoni di bawah ya. 

Testimoni bonda sendiri, hamilkan Raiqa baru-baru ini







KLIK PADA GAMBAR UNTUK TESTIMONI SET HAMIL, BERSALIN & MENYUSU SHAKLEE SELANJUTNYA
CARA TEMPAHAN SET MENGANDUNG (PRENATAL SHAKLEE) MELALUI BONDAMIZA & BERSALINMENYUSU.COM

Untuk bonda bantu ibu-ibu buat belian dengan keahlian yang mana lebih menjimatkan sehingga 20% dengan mode bayaran tunai ke bank (CIMB / MAYBANK). Manfaat keahlian boleh terus ke link ini ya. 

 ibu-ibu boleh hubungi bonda / whatsapp terus bonda di talian 

Selain mengamalkan pemakanan sihat, amalan berpantang terbaik, ibu juga perlu tahu tatacara amalan berpantang yang betul. Di sini saya turut kongsikan juga beberapa (klik pada tajuk dibawah untuk bacaan selanjutnya):

Moga bermanfaat. 

Master 2B BondaMiza
-Be simply healthy-

 * Produk-produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Testimoni addalah maklumbalas pengguna dan setiap orang mempunyai kesan & pengalaman yang berbeza.


MENARIK DIBACA: 

You Might Also Like

0 comments

jika ada pertanyaan sila tinggalkan komen / cadangan di sini yea. terima kasih atas komen anda.. moga bermanfaat.. :D, boleh juga hubungi saya di talian 012 5852034 (whatsapp/telegram) untuk info lanjut.

salam perkenalan mesra ~ Bonda Miza :D

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!
Jadi ahli ni bukan sekadar dapat diskaun harga je, tapi ada lagi yang lebih best. Rupa-rupanya dapat bonus walaupun makan sendiri, WOW! kalau tempat lain pun tak adanya dapat cash back macam Shaklee. kira-kira balik berbaloi, sebab bonus yang BUKAN SAHAJA boleh cover harga vitamin itu balik malah rupanya lebih daripada itu. Syoknya! :D

..

..