SELAMAT DATANG KE BLOG KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU TERBAIK DI MALAYSIA

SELAMAT DATANG KE BLOG KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU TERBAIK DI MALAYSIA
LEADER & PENGEDAR SHAKLEE TERBAIK. DAPATKAN VIVIX, SUPLEMEN HAMIL, BERSALIN MENYUSU SHAKLEE MALAYSIA

SENARAI SEMAK MAKANAN KEPERLUAN IBU BERPANTANG

Assalamualaikum pembaca bonda yang dihormati, apakhabar semua?... Sebenarnya bonda tengah buat housekeeping dalam pc. tiba-tiba ...

Assalamualaikum pembaca bonda yang dihormati, apakhabar semua?...



Sebenarnya bonda tengah buat housekeeping dalam pc. tiba-tiba terjumpa check list ini.. dah lama simpan.. masih ada rupanya.

ini adalah check list masa saya bersiap sedia untuk menghadapi fasa berpantang pada 2009 dan 2013. Saya kumpulkan semua info dan mudah untuk dirujuk nanti semasa dalam berpantang..

Oleh kerana saya dah jumpa senarai semak ini, ada baiknya saya kongsikan dengan semua bakal ibu. Pastinya senarai semak saya ini dapat membantu mummy sekalian kan ? :D

Herm... apabila tengok balik senarai semak berpantang, teringat pula semasa berpantangkan Rania dan Ruzain.. indahnya pengalaman menyambut bayi comel..

okeh! ini adalah senarai keperlua makanan dan lain-lain yang boleh diambil dan tidak semasa dalam berpantang. 

perlu diingat,keperluan setiap kita berbeza.


KEPERLUAN MAKANAN SEMASA BERPANTANG


BOLEH
TIDAK BOLEH
AYAM & DAGING

  • Ayam biasa           
  • Burung Puyuh
  • Burung Merpati
  • Ayam Hitam
  • Ayam Didik
  • Ayam Selasih
  • Ayam Kampung
  • Daging Batang Pinang 
  • (daging kurang lemak)
  • Daging kambing 
  • (ambil kuantiti 
  • sedikit sahaja)
kurangkan bahagian berlemak.
IKAN

Penting:
Ikan berbisa jika dimakan oleh ibu-ibu dalam pantang boleh menyebabkan turun darah dan bentan

Ikan haruan menyembuhkan luka.
Ikan yu membanyakkan susu ibu
  • Haruan
  • Yu
  • Selar
  • Gelama
  • Jenahak
  • Merah
  • Tenggiri
  • Kurau
  • Bawal Putih
  • Senangin
  • Bilis
  • Salmon
  • Ikan Kering
  • Ikan Masin
  • (ikan di atas tidak digalakkan kerana menyebabkan nifas berbau)
  • Keli
  • Bawal Hitam
  • Terubuk
  • Duri
  • Pari
  • Sembilang
  • Parang
  • Kembung
  • Tamban
  • Cencaru
  • Tongkol
  • Makanan Laut(udang/ketam/kerang)
ULAM ULAMAN

Ulam-ulaman ini mengandungi fiber, zat galian (mineral) dan pelbagai vitamin, termasuklah A, C dan E, bersifat anti oksidan.

Jantung pisang membanyakkan susu ibu

Ulam kunyit mengembalikan kecergasan badan dan
menyembuhkan luka dalaman
  • Halia
  • Serai
  • Lengkuas
  • Pegaga
  • Mengkudu
  • Ulam Raja
  • Lempuyang
  • Jantung Pisang 
  • Daun / Ubi Cekur
  • Bunga Kantan
  • Kunyit Hidup
  • Daun Lemuni Hitam
  • Daun Kaduk
  • Daun Sekentut
  • Daun Kesum
  • Daun Cemumar
  • Daun Pudina
  • Daun Kari
  • Daun Bebuas
  • Daun Ruku

SAYUR-SAYURAN /

Penting:
Mengambil sayur-sayuran  menjalar, sejuk serta berangin boleh menyebabkan ibu-ibu kembung dan sakit-sakit badan.

Lobak putih dan peria membanyakkan susu ibu

Peria memudahkan buang air besar, membantu membersih dan melancarkan peredaran
darah dalam tubuh.
  • Ubi Kentang
  • Peria
  • Sawi
  • Lobak Merah
  • Lobak Putih
  • Brokoli
  • Bayam
  • Kuaci Labu /kuaci bunga matahari 
  • (bukan isi labu yea)
  • Ubi Kayu
  • Kangkung
  • Petola
  • Terung
  • Timun
  • Tomato
  • Kubis
  • Seledri
  • Terung
  • Sayur Keladi
  • Pucuk Ubi
  • Pucuk Paku
  • Daun Keti (Bunga Putih)
  • Kacang Panjang
  • Kacang Botol
  • Labu
  • Rebung
  • Jeruk Maman
  • Petai
  • Jering
  • Cili Padi / hidup mentah 
  • (untuk dijadikan pes masakan sedikit, tiada masalah)
  • Asam keping
BUAH-BUAHAN

Penting:
Makanan tersebut dilarang kerana dapat mengakibatkan sakit tulang dan sejuk otot serta lemah sendi. Penyakit-penyakit tersebut diketahui telah banyak berleluasa di barat dan dikenali sebagai artritis dan rheumatisme.












  • Buah Anggur
  • Kurma
  • Oren
  • Epal Merah
  • Strawberi
  • Peach
  • Prune
  • Kismis
  • Longan Cina
  • Blueberry
  • Walnut
  • Nenas
  • Limau
  • Buah Lai
  • Tembikai Susu
  • Tembikai Merah
  • Tembikai Cina
  • Kiwi
  • Epal Hijau
  • Buah Pear
  • Pisang
  • Jambu
  • Belimbing
  • Durian Belanda
  • Mangga
  • Betik
  • Ciku
  • Langsat
  • Nangka
  • Cempedak
  • Pisang Masak Hijau
  • Pisang Nangka
  • Pisang Embun
  • Pisang Udang
  • Ubi Kayu
  • Ubi Keladi
  • Sengkuang
  • Manggis
  • Macang
  • Kuinin
  • Binjai
LAIN-LAIN MAKANAN

Asam jawa membantu membuang air besar selain dari
menyegarkan tubuh badan 
  • Biskut
  • Roti
  • Nestum
  • Quaker Oat
  • Cornflakes
  • Kuaci
  • Oat
  • Masakan Panggang
  • Masakan Rebus
  • Masakan Kukus
  • Masakan Bakar
  • Masakan Salai
  • Asam Jawa
  • Tempe
  • Burger
  • Nugget
  • Sosej
  • Bihun
  • Mee
  • Kuey Teow
  • Laksa
  • Semua Jenis Ubi
  • Semua Jenis Makanan Laut
  • Masakan Berminyak 
  • Boleh Tetapi 
  • Sedikit/Jarang-Jarang
AIR

Penting:
Ibu-ibu tidak boleh minum minuman sejuk, tajam dan jus daripada buah-buahan yang dilarang

Air kunyit mengecutkan rahim dan mencuci darah.

Air rebusan pegaga ini membersihkan darah dalam tubuh ibu yang baru
melahirkan anak.

Manjakani berfungsi untuk mengering dan mengetatkan pangkal rahim.

Air jus halia kurma boleh membuang angin dalam badan dan menambah tenaga.

Air bancuhan madu memanaskan badan.

Air Kopi bantu tingkatkan metabolisme badan dan meningkatkan tenaga. Disaran ambil hanya secawan kecil kopi panas sehari.
  • Air Suam
  • Air Pati Kunyit
  • Jus Pegaga
  • Air Halia
  • Air Kopi 
  • Air Manjakani 
  • Jus Halia Kurma
  • Air Madu
  • Air Coklat
  • (milo/holick) 
  • bancuh suam/panas
  • Air Ais
  • Air Sejuk
  • Air Bergas
  • Air Tebu
  • Air Cincau
  • Air Kelapa Muda
  • Air Jus Buah-
  • Buahan Yang Dilarang
  • Cuka/ Cuka buah


SENARAI BARANG MASAKAN UNTUK DI BELI
BERPANTANG 44 HARI = 6 MINGGU 2 HARI

BAHAN KERING

BELI UNTUK SEBULAN TERUS

BAHAN
KUANTITI
LADA HITAM
1 PAKET
LADA PUTIH
1 PAKET
KAYU MANIS
1 PAKET
CENGKIH
1 PAKET
BIJI KETUMBAR
1 PAKET
BIJI SAWI
1 PAKET
BUAH PELAGA
1 PAKET
BIJI HALBA
1 PAKET
ASAM KEPING
1 PAKET
ASAM JAWA
2 PAKET BESAR
KICAP MANIS
1 BOTOL BESAR
SUP BUNJUT
5 PAKET
SUUN
3 PAKET
GULA KABUNG
5 KETUL
MINYAK BIJAN
1 BOTOL KECIL
MINYAK ZAITON
1 BOTOL KECIL
JINTAN MANIS
SUDAH ADA
JINTAN PUTIH
SUDAH ADA


BAHAN MASAKAN BASAH

BELI UNTUK SEMINGGU / 2 MINGGU SEKALI

BAHAN
KUANTITI
AYAM KAMPUNG
2 EKOR / 4 EKOR
DAGING BATANG PINANG
1 KG
IKAN SELAR KUNING
1 KG
IKAN TENGGIRI
1 KG
IKAN SELAR
1 KG
IKAN BAWAL PUTIH
1 KG
IKAN SENANGIN
1 KG
IKAN JENAHAK
1 KG
IKAN MERAH
1 KG
IKAN KURAU
1 KG
IKAN HARUAN
1 KG




siapkan bahan-bahan memasak lebih awal (saya siapkan lagi 2 hari nak bersalin)

NOTA: Bahan di atas harus di asing-asingkan bagi mengelakkan daripada dinyahbeku berulang kali. Contoh: 6 ketul ayam di simpan dalam 1 bungkusan/ 4 potong ikan dalam 1 bungkusan dan seterusnya.
 
bungkuskan begini agar mudah untuk masak, pack dalam kuantiti kecil



BELI UNTUK SEBULAN TERUS

BAHAN
KUANTITI
HALIA MUDA
1 KG
HALIA TUA
2 KG
KUNYIT HIDUP (ibu kunyit)
1 KG
LENGKUAS
2 KG
SERAI
15 batang
SERAI WANGI
15 batang


BELI SEMINGGU SEKALI

BAHAN
KUANTITI
DAUN LIMAU PURUT
BELAKANG RUMAH
DAUN PUDINA
BELAKANG RUMAH
DAUN PANDAN
BELAKANG RUMAH
DAUN PISANG
I IKAT




SAYURAN DAN ULAM


BELI SEMINGGU SEKALI


BAHAN
KUANTITI
ULAM PEGAGA
BELAKANG RUMAH
SAYUR SAWI
1 IKAT
LOBAK PUTIH
3 BATANG
LOBAK MERAH
2 BATANG
UBI KENTANG
5 KETUL


SAYUR BOLEH DIMAKAN SEMASA PANTANG

UBI KENTANG
PERIA
LOBAK PUTIH
SAWI / BAYAM
LOBAK MERAH
BROKOLI

ULAM BOLEH DIMAKAN SEMASA PANTANG

PUCUK PEGAGA
DAUN CEKUR
DAUN KESUM
PUCUK MENGKUDU
DAUN TURI
DAUN PUDINA
PUCUK ULAM RAJA
DAUN LEMUNI HITAM
DAUN BEBUAS
LEMPUYANG
DAUN KADUK
DAUN RUKU
JANTUNG PISANG
DAUN SEKENTUT
DAUN CEMUMAR

Selain mengamalkan pemakanan sihat, amalan berpantang terbaik,
ibu juga perlu tahu tatacara amalan berpantang dan makanan tambahan yang baik sepanjang tempoh hamil sehinggalah akhir hayat. 

Di sini saya turut kongsikan juga beberapa (klik pada GAMBAR di bawah untuk bacaan selanjutnya):


Kepentingan Suplemen Semasa hamil (Set mengandung Shaklee)
Testimoni para ibu Shaklee
Suplemen Shaklee selepas melahirkan (Set Bersalin & Menyusu Shaklee)
www.bersalinmenyusu.com
Persiapan Berpantang Moden & Tradisional


Koleksi resepi minuman berpantang

Petua Berpantang Ibu Ceasarean



KESIMPULAN : 

Mudah-mudahan info yang saya kongsikan disini memberi jutaan manfaat untuk semua ibu.

Setiap apa jua makanan yang kita ambil pada hari ini, tidak menunjukkan kesan yang ketara dalam tempoh yang singkat. Oleh itu, adalah amat penting untuk berpantang dengan sebaik-baiknya. Ingat yea, Kesihatan amat berharga. Mencegah daripada mengubati. 


Ok setakat ini sahaja untuk kali ini, Untuk ketahui lebih lagi info keibuan, kaedah dan tip-tip seterusnya, jemput scroll di bawah :D

Jika anda rasa maklumat ini bermanfaat dan berguna untuk semua, jemputlah 'like' dan 'share' entry ini


Terima kasih kerana sudi meluangkan masa.

~Be Simply Healthy
Master To be Bonda Miza Nazril
Your Trusted Shaklee Distributor
ID : 963846

INGIN DAPATKAN SUPLEMEN SHAKLEE UNTUK ANDA DAN SEISI KELUARGA?


INGIN MENJANA PENDAPATAN 4-5 ANGKA BERSAMA SHAKLEE?   
Hubungi saya (BondaMiza) 
http://www.bersalinmenyusu.com/2017/02/bisnes-shaklee-kelebihan-jadi-ahli.html

INGIN MENDAPATKAN SUPLEMEN SHAKLEE UNTUK ANDA & SEISI KELUARGA?
INGIN MENJANA PENDAPATAN 4-5 ANGKA SEBULAN DENGAN MODAL YANG RENDAH?
SILA HUBUNGI SAYA:
- See more at: http://www.bersalinmenyusu.com/2014/11/masalah-kesihatan-ibu-semasa-berpantang.html#sthash.e2oiXMKI.dpuf


BENGKUNG ZIP BERSALINMENYUSU.COM    
(4 SAIZ PILIHAN READY MADE SEHINGGA SAIZ 56 INCI LILIT  







MENARIK DIBACA: 
INGIN MENDAPATKAN SUPLEMEN SHAKLEE UNTUK ANDA & SEISI KELUARGA?
INGIN MENJANA PENDAPATAN 4-5 ANGKA SEBULAN DENGAN MODAL YANG RENDAH?
SILA HUBUNGI SAYA:
- See more at: http://www.bersalinmenyusu.com/2014/11/masalah-kesihatan-ibu-semasa-berpantang.html#sthash.e2oiXMKI.dpuf
Mudah-mudahan ia mampu untuk memberi motivasi kepada kita semua agar lebih berjaya dalam kehidupan kita di dunia dan akhirat. amin 

INGIN MENDAPATKAN SUPLEMEN SHAKLEE UNTUK ANDA & SEISI KELUARGA?
INGIN MENJANA PENDAPATAN 4-5 ANGKA SEBULAN DENGAN MODAL YANG RENDAH?
SILA HUBUNGI SAYA:
- See more at: http://www.bersalinmenyusu.com/2014/11/masalah-kesihatan-ibu-semasa-berpantang.html#sthash.e2oiXMKI.dpuf
Mudah-mudahan ia mampu untuk memberi motivasi kepada kita semua agar lebih berjaya dalam kehidupan kita di dunia dan akhirat. amin 

INGIN MENDAPATKAN SUPLEMEN SHAKLEE UNTUK ANDA & SEISI KELUARGA?
INGIN MENJANA PENDAPATAN 4-5 ANGKA SEBULAN DENGAN MODAL YANG RENDAH?
SILA HUBUNGI SAYA:
- See more at: http://www.bersalinmenyusu.com/2014/11/masalah-kesihatan-ibu-semasa-berpantang.html#sthash.e2oiXMKI.dpuf
Mudah-mudahan ia mampu untuk memberi motivasi kepada kita semua agar lebih berjaya dalam kehidupan kita di dunia dan akhirat. amin 

INGIN MENDAPATKAN SUPLEMEN SHAKLEE UNTUK ANDA & SEISI KELUARGA?
INGIN MENJANA PENDAPATAN 4-5 ANGKA SEBULAN DENGAN MODAL YANG RENDAH?
SILA HUBUNGI SAYA:
- See more at: http://www.bersalinmenyusu.com/2014/11/masalah-kesihatan-ibu-semasa-berpantang.html#sthash.e2oiXMKI.dpuf

You Might Also Like

67 comments

  1. nk share info ni... :D

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. sama-sama.. moga bermanfaat buat anda yea.. salam perkenalan :D

      Delete
  3. Info y sgt berguna..baru jumpa semua info lps hampir seminggu dpt baby.

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah, Tahniah puan Ai Airysha.. moga blog ini akan dapat membantu puan serba serbi.. insyaAllah. ada lebih lagi info di www.bondamiza.com

    ReplyDelete
  5. Assalamualikum, bonda miza saya nak tya kopi susu saya boleh minum tak?
    -12 hari berpantang (operation)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam... Kopi boleh minum dalam secawan kecil untuk tingkatkan tenaga. tapi jangan manis dan tidak terlalu kerap

      Delete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih.. moga bermanfaat ya.. insyaAllah :D

      Delete
  7. sama-sama mokjadeandell.. jemput baca lebih artikel di sini ya.. terima kasih jua atas sokongan semua pembaca

    ReplyDelete
  8. Salam..ikan salmon boleh makan x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya salam... anonymous, ikan salmon sangat elok diambil semasa berpantang. Salmon sangat kaya dengan omega 3 . Ia membantu mengurangkan masalah kemurungan (atau meroyan), sangat baik untuk sel otak juga neuron puan dan bayi yang disusui.

      Delete
    2. Terima kasih..

      Delete
    3. Sama-sama :D terima kasih kerana berkunjung ke blog saya.. moga ilmu yang saya kongsi dapat dimanfaatkan sebaiknya. InsyaAllah :D

      Delete
  9. ya salam... anonymous, ikan salmon sangat elok diambil semasa berpantang. Salmon sangat kaya dengan omega 3 . Ia membantu mengurangkan masalah kemurungan (atau meroyan), sangat baik untuk sel otak juga neuron puan dan bayi yang disusui.

    ReplyDelete
  10. Terima kasih banyak atas blog entry ni.. sangat memudahkan <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, sama-sama ..
      moga bermanfaat buat puan dan semua. :D

      Delete
    2. Assalammualaikum Bonda miza.. Nak tya klu telur boleh mkn x

      Delete
  11. Boleh tak minum air jus Oren twister? Nurse suggest Oren sunqies utk mudah buang air besar.. So air twister Oren sesuai ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puan nurul nadia, Boleh minum. Tp lagi elok buah oren sebab serat dan vitamin dia asli. Kalau twister tu, gula yg banyak. Cadangan saya: apa kata beli oren sunkis buat jus sendiri dr rumah. Then serat jgn pula buang. Sebab serat yg penting untuk lancarkan pembuangan air besar. Jika susah, boleh cuba ostematrik shaklee. Terbaik dalam mengurangkan masalah sembelit, malah tinggi kalsium

      Delete
    2. Puan nurul nadia, Boleh minum. Tp lagi elok buah oren sebab serat dan vitamin dia asli. Kalau twister tu, gula yg banyak. Cadangan saya: apa kata beli oren sunkis buat jus sendiri dr rumah. Then serat jgn pula buang. Sebab serat yg penting untuk lancarkan pembuangan air besar. Jika susah, boleh cuba ostematrik shaklee. Terbaik dalam mengurangkan masalah sembelit, malah tinggi kalsium

      Delete
  12. Wah bestnya.. Sungguh padat info yang bonda Miza bekalkan ni. Boleh buat rujukan bila nak berpantang nanti hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, terima kasih, selamat berpantang ya :D

      Delete
  13. Teratak Bonda Catering has left a new comment on your post "SENARAI SEMAK MAKANAN KEPERLUAN IBU BERPANTANG":

    Assalammualaikum Bonda miza.. Nak tya klu telur boleh mkn x ?

    JAWAPAN : Wsalam, telur ni kena tengok kesesuaian badan. ada yang sesuai ada yg tak sesuai. kalau nak cuba, mulakan dengan ambil sebiji dahulu, kemudian tengok apa reaksinya. jika tiada sebarang gatal, atau masalah, boleh teruskan pengambilan macam biasa. Pengalaman saya, saya tiada masalah dengan telur. Telur ni baik untuk proses penyembuhan. Cuba reaksi nya tidak sama mengikut badan. kalau nak cuma eloklah selepas seminggu bersalin.

    ReplyDelete
  14. boleh tak makan telur ayam yg di rebus dan kicap?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya salam Puan Marhalis, telur rebus sangat baik berbanding telur goreng. Nak letak kicap, ni untuk tambah rasa yea? eloknya rebus kosong atau dipecah bersama sayur yang boleh dimakan masa berpantang. lebih enak dan berkhasiat. kicap ni kalau utk masak sikit-sikit tak da masalah. tapi kalau letak banyak sangat, rasanya elok tangguh dulu bahan-bahan pengawet berperisa masa berpantang.

      Delete
  15. Salam Bonda Miza, nak tanya berapa harga set berpantang shak lee itu sekarang? Mcm mana nak dapatkannya dari Bonda Miza?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Mummy daniel, puan boleh berikan number phone? Sy hubungi puan. In number phone saya 012 585 2034. Boleh whatsapp dan telegram juga

      Delete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum Bonda...
    Sy nak tanya,kalau telur blh mkn,blh x sy nk mkn kek sepotong dua?

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum Bonda...
    Sy nak tanya,kalau telur blh mkn,blh x sy nk mkn kek sepotong dua?

    ReplyDelete
    Replies

    1. Puan Nor Aznim, perlu tengok kek apa yg puan nak makan tu? Biasanya kek asas terdiri daripada tepung, telur, mentega, gula dan serbuk penaik. Sekarang ini, kek terlalu banyak campuran. Biasanya tidak digalakkan makan sebab ia agak manis. Lagipula kandungan tepung yang puny serbuk penaik membolehkan perut sebu. Bayi mungkin akan terjejas juga. Jafi adalah elok semasa berpantang, makan saja makanan yg lebih berkhasiat untuk pulihkan luka dan tenaga. Kelak dah habis tempoh berpantang, makanlah, tapi jangan berlebih-lebih. Selamat berpantang :)

      Delete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. Salam bonda Miza.boleh whatsapp sye harga set berpantang keguguran? Klau harga satu2 plk bpe ye? No 01133272852

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam puan Erysha, sy dah whatsapp puan.

      Delete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, tahniah en.khairul :D. MOga panduan ini memberi manfaat kepada encik seisi keluarga. jemputlah baca lebih banyak info di sini lagi.

      Delete
  22. Tenkiu kak utk info ni.. Sy berpantang hari ke15.. Baru bace.. Alhamdulillah sgt berguna.. Semoga akak dimurahkan rezeki :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah dan amin untuk doa itu. tahniah buat puan dan keluarga. Mudah-mudahan info di laman bersalinmenyusu.com memberi manfaat kepada puan.

      Delete
  23. salam kak..
    boleh tny x seafood mcm udg,sotong,kerang kena pntang brapa lm?sbb ad org bgtau kena pntang 100ari.btul ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam, ya Puan Siti Munirah, biasanya makanan laut selepas berpantang dalam 44 hari kita dah boleh mencuba. Semuanya bergantung kepada penerimaan badan. Sekiranya puan tiada masalah alahan seperti kegatalan atau ekzema. tiada masalah untuk memakannya. apapun mulakan dengan portion yang kecil dan lihat tindak balas. sekiranya tiada masalah boleh teruskan makan seperti biasa.

      Delete
    2. terima kasih akak..sgt mmbantu sy yg bru lps bersalin ni.:-)

      Delete
  24. Assalamualaikum..tumpang tanya , orang bepantang boleh makan nasi ayam tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, boleh makan puan. Sangat sihat.

      Delete
    2. Nasi ayamjika boleh masak dengan kurang minyak. Ayam boleh juga dibakar atau panggang atau dimakan sebagai sup. Sangat enak. Hali dalam nasi boleh dilebihkan utk galakkan pembuangan angin.

      Delete
    3. Nasi ayamjika boleh masak dengan kurang minyak. Ayam boleh juga dibakar atau panggang atau dimakan sebagai sup. Sangat enak. Hali dalam nasi boleh dilebihkan utk galakkan pembuangan angin.

      Delete
    4. Wsalam, boleh makan puan. Sangat sihat.

      Delete
    5. Doktor nasi natam tu bagaimana rupanya? Jujur saya tak pasti rupanya. Mungkin di tempatbsaya namanya berbeza. Apapun terima kasih atas komen :)

      Delete
  25. salam bonda miza..terima kasih atas perkongsian bonda.
    anak saya baru 1 bln n ada prolonged jaundis sampai sekarang.saya jadi ragu-ragu dalam pengambilan makanan saya. saya memang elakkan makanan seperti halia,kunyit dan sebagainya. walaupun saya tak makan makanan trsebut jaundis anak saya masih lagi tinggi.adakah makanan seperti susu tepung, biskut2 juga boleh menyebabkan jaundis.

    ReplyDelete
  26. salam bonda miza..terima kasih atas perkongsian bonda.
    anak saya baru 1 bln n ada prolonged jaundis sampai sekarang.saya jadi ragu-ragu dalam pengambilan makanan saya. saya memang elakkan makanan seperti halia,kunyit dan sebagainya. walaupun saya tak makan makanan trsebut jaundis anak saya masih lagi tinggi.adakah makanan seperti susu tepung, biskut2 juga boleh menyebabkan jaundis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Lama juga hingga sbulan. Anak sulung sy pun sama 385 bacaan, hingga masuk NICU. sebulan lamanya juga nak pastika benar2 turun kuning.

      lama kelamaan jika bayi tiada masalah dgn organ hati. Insyalllah jaundiskan akan hilang. Memang ambil.masa. melainkan jika ada pemeriksaan lanjut kepada bayi utk lihat masalahnya dimana.

      Jika bayi sihat membesar. Kuningnya akan menurun seiring masa. Yg penting susukan dengan susu ibu sepenuhnya.

      Ia tak da kena mengena dgn biskut / susu.

      Delete
  27. Assalamualaikum... air barli panas boleh ke minum ketika berpantang??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Barli menyejukan badan walaupun diminum.panas. melainkan jika puan ada masalah kencing kotor. Bolehlah ambil.untuk.2 3 hari sahaja. Selain itu, eloklah elakkan. Moga bermanfaat ya.

      Delete
  28. Teerima kasih atas Info.
    Boleh jadi panduan isteri berpantang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 dan Terima kasih jua en. Ismiqbal. Tahniah dan Moga isteri segera sembuh. Moga bermanfaat ilmu yg dikongsi. Insyallah

      Delete
  29. Salam..puan miza,nk tnya..ikan talapia blh mkn ke ketika bpntang?tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Ikan talapia sangat tinggi protien, mempunyai omega 3 dan isi yang sedap. Tetapi ikan ini mengandungi merkuri.

      Tilapia mungkin mengandungi merkuri dan bahan pencemar lain yang boleh menjadi berbahaya untuk wanita hamil, wanita menyusu dan juga kanak-kanak. Menurut Pakar Perubatan, seorang wanita hamil atau yang sedang menyusu perlu mengambil kurang daripada 39 mikrogram merkuri seminggu; 4 auns tilapia mengandungi hanya kira-kira 2 mikrogram merkuri.

      Jadi puan boleh kurangkan kuantiti ikan talapia yg diambil sepanjang penyusuan. Dari lain, ia tak mempunyai sebarang bisa atau masalah kepada ibu berpantang dan menyusu.

      Delete
  30. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  31. Info yang berguna :)
    Mohon share ye

    ReplyDelete
  32. silakan puan sara, moga bermanfaat yea

    ReplyDelete
  33. List yang sangat berguna untuk ibu2 yang hendak berpantang dan juga orang yang kena jaga ibu berpantang. khasnya suami.

    Jom baca Suami Perlu Lakukan 5 Perkara Ini Ketika Isteri Berpantang | Bertambah-tambah Sayang

    ReplyDelete
  34. Salam Sis, coklat boleh makan tak semasa pantang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Coklat baik mengurangkan stress.

      Ambil dalam kuantiti kecil shj. Kerana:

      Coklat yg berkacang berkemungkinan menimbulkan alahan

      Coklat menyumbang sembelit jika air x cukup

      Coklat mempunyai kafien dan gula yg tinggi. Agak sensitif kepada bayi jika puan menyusu badan.

      Delete

jika ada pertanyaan sila tinggalkan komen / cadangan di sini yea. terima kasih atas komen anda.. moga bermanfaat.. :D, boleh juga hubungi saya di talian 012 5852034 (whatsapp/telegram) untuk info lanjut.

salam perkenalan mesra ~ Bonda Miza :D

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!
Jadi ahli ni bukan sekadar dapat diskaun harga je, tapi ada lagi yang lebih best. Rupa-rupanya dapat bonus walaupun makan sendiri, WOW! kalau tempat lain pun tak adanya dapat cash back macam Shaklee. kira-kira balik berbaloi, sebab bonus yang BUKAN SAHAJA boleh cover harga vitamin itu balik malah rupanya lebih daripada itu. Syoknya! :D

..

..

POPULAR POSTS / MESTI BACA

LABEL CARIAN

Alamat Shaklee Seluruh Malaysia ANGIN AHMAR ANTI OKSIDAN TINGGI ASPIRIN BAHAYA DARAH BEKU baju menyusu tanpa zip butang dan nusring cover BANTUAN ANAK YATIM BANTUAN ANAK-ANAK DIANIAYA BANTUAN ANAK-ANAK DIDERA BANTUAN ANAK-ANAK OKU BANTUAN ASNAF BARUT BENGKUNG BERSALIN batu tangas Bayi & Kanak-kanak BENGKUNG BENGKUNG ZIP BERBEDUNG BERPANTANG BERSALIN PEMBEDAHAN Bertangas BFMOMS BISNES SHAKLEE BONDA MIZA SOHOMOM JOURNEY BONDA SOHOMOM JOURNEY BONDAMIZA SHAKLEE BONUS SHAKLEE BUTIK BAJU IBU HAMIL & MENYUSU CAIR DARAH cegah kanser penyakit kronik CESAREAN CYST Daftar Ahli Shaklee Online dairu Bonda Miza DARAH TINGGI dealer feedmilk DETOX Diabetes Diabetes Ketika Hamil ESP SHAKLEE FAEDAH JADI AHLI SHAKLEE feedmilk FIBRIOD FOREMILK GDM ON DIET GDM ON INSULIN GEJALA & JENIS JAUNDIS GEJALA FIBRIOD & CYST hamil HAMIL BERSALIN MENYUSU HAMIL DENGAN DIABETES HEPARIN HILANGKAN KESAN REGANGAN HINDMILK JADI AHLI SHAKLEE PERCUMA JANA PENDAPATAN DARI RUMAH JANGKITAN GBS JAUNDIS & KUNING JENIS SUSU IBU JOM JADI AHLI SHAKLEE jubah menyusu keahlian KEAHLIAN SHAKLEE kecutkan rahim Keguguran rambut KENALI WARNA AIR KETUBAN KENAPA MEMILIH SHAKLEE KENTUT VAGINA Keperluan Kalsium semasa Hamil Keperluan Vitamin C KERJA AMAL Kesihatan Jantung Kesihatan Wanita Ketulenan Shaklee KHASIAT TEMBIKAI DAN KEPALA BUAT IBU HAMIL Kolagen Shaklee KULIT CANTIK KUMPULAN SOKONGAN IBU MENYUSU Kurangkan Kejang Kaki Lawan Jangkitan Lawan Kanser LENGUH BADAN makanan tambah selera anak MANDI HERBA MANFAAT AHLI SHAKLEE MASALAH DALAMAN WANITA Masalah ibu selepas bersalin Masalah Ibu sepanjang kehamilan MASALAH KESIHATAN BAYI Masalah kesihatan Ibu Selepas Bersalin mealshakes shaklee menu berpantang menyusu ditempat awam Meroyan MIKROSEFALI Muttivitamin Shaklee NASI TIDAK MENGGEMUKKAN NECK NOW EVERYONE CAN KURUS NUTRIFERON SHAKLEE Nutrisi Ibu Hamil Omega 3 & OmegaGuard Ostematrik OSTEOPOROSIS PANDUAN BERSALIN NORMAL PANDUAN IBU HAMIL PANDUAN MENGHILANGKAN MUAL/LOYA PANDUAN SUNTIKAN INSULIN PANDUAN TIDUR LENA PEKATKAN SUSU IBU Pemakanan Sihat Semasa Pemakanan Sihat Semasa Berpantang PEMULIHAN LUKA BERSALIN PENDAPATAN SAMPINGAN SHAKLEE Pengedar Sah Shaklee PENJAGAAN BAYI Penjagaan Kesihatan Wanita Penjagaan Payu Dara Penjagaan selepas bersalin Penjagaan Wajah PENYAKIT REFLUKS Penyusuan Badan PERSEDIAAN BERSALIN PERSEDIAAN KEHAMILAN/MENGANDUNG petua anak makan PETUA BISNES MODAL RENDAH & MUDAH PETUA HENTIKAN TANGISAN BAYI PETUA IBU BERPANTANG PETUA SEMBUHKAN LUKA BERSALIN Produk Shaklee Projek Kurus RAWAT BUAH PINGGANG RAWAT DIABETES RAWAT JANTUNG RAWAT KANSER RAWAT MATA RAWAT SLE RENEW KEAHLIAN SHAKLEE Resepi Resepi ESP Shaklee REVERATROL RISIKO AIR KETUBAN PECAH RISIKO GBS KEPADA BAYI RISIKO RAHIM PECAH SENAMAN KEGEL Senarai semak ibu berpantang Senarai Set SET BERPANTANG BERSALIN SHAKLEE Set Bersalin & Menyusu Shaklee Set Enfuselle Shaklee SET KANAK-KANAK SHAKLEE Set Kehamilan Shaklee Set Radiant 4 Shaklee Shaklee slumberselak Stok Susu EBM STRECH MARK SUNTIKAN CAIR DARAH SUPLEMEN IBU BERSALIN MENYUSU SUPLEMEN IBU HAMIL SUPLEMEN IBU HAMIL BERSALIN & MENYUSU Suplemen kesuburan rambut Suplemen Terkini SUSU BADAN CAIR SUSU IBU ISTIMEWA TAMBAH BERAT BADAN tangas basah tangas kering TANZIPARIN TEAM SHAKLEE NO.1 DI MALAYSIA TEMPAHAN BENGKUNG IBU Testimoni Testimoni & Pengalaman bersama Shaklee TESTIMONI ESP SHAKLEE Tiga Serangkai Tingkatkan HB Tingkatkan HB Darah TIP IBU HAMIL TIP KEHAMILAN Tip Kesuburan & Set Kesuburan Tip Langsing Menawan TIP MELAHIRKAN BAYI Tip Menyusu Bayi TUNGKU IBU DAN BAYI TURUN BERAT BADAN VIRUS ZIKA Vitalea Iron Formula Shaklee VITALEA-SHAKLEE Vitamin Buat Ibu Mengandung Vivix VIVIX FIBROADONEMA VIVIX IKHTIAR HAMIL VIVIX KANSER PAYU DARA VIVIX MERAWAT CYST VIVIX MERAWAT FIBRIOD VIVIX Shaklee WARFARIN

..

..

BERPANTANG SELEPAS CEASAREAN

GOOGLE + FOLLOWERS